Buslijn 94 rijdt tussen Roeselare en Ieper is een belangrijke busverbinding met nog veel groeipotentieel, vooral dan op het gebied van woon- werkverkeer en toerisme.
Een rit van Roeselare naar Ieper duurt 1 uur. Ter vergelijking, een treinrit van Roeselare naar Ieper met overstap in Kortrijk duurt even lang. Een groot nadeel is echter dat je met je treinticket niet op de bus kan, en omgekeerd met je buskaart niet op de trein. Vervelend als je bijvoorbeeld net je trein gemist hebt, en dan maar de bus wil nemen omdat dat de snelste manier is.
Een ééngemaakt kaartje voor bus en trein is dus wenselijk, maar laten we ook eens kijken naar het comfort. De trein is relatief comfortabel maar de bus niet. De Lijn legt bussen in die niet veel verschillen van stadsbussen. Als we meer mensen willen naar het openbaar vervoer willen lokken moet het toch wat luxueuzer.
In Nederland hebben ze ‘Interliners’, bussen die comfortabel zijn uitgerust met de luxe zetels zoals in een touringcar. Dergelijke bussen vind je ook terug in Wallonië (Wallonie Easy Line) en in Limburg (de Snelbus).
Dat is exact wat de buslijn Roeselare-Ieper nodig heeft. Een comfortabele bus die enkel stopt in de centra van Moorslede, Passendale en Zonnebeke, en alle tussenliggende haltes overslaat (als aanvulling op de ’trage’ lijn 94 die wel nog overal stopt). Of zonder tussenstops, rechtstreeks naar Ieper via Sleihage.
Een snelbus naar Menen is ook te overwegen waard.