Reizigers die aan het station van Roeselare op de stadsbus wachten, moeten dat in weer in wind doen. Aan de halte zijn er geen bushokjes voorzien. Een enkele paal met daarop ’tijdelijke halte’ doet ons hopen dat er snel een oplossing uit de ‘bus’ komt. Niets is minder waar, de tijdelijke halte wordt een uiterst rekbaar begrip.
Aan de halte is er naast het ontbreken van een schuilplaats, ook geen bankje om op te zitten. Voor ouderen geen sinecure, zeker niet wanneer de bus ook nog eens vertraagd is door het filevorming in het centrum. Ook blindegeleidetegels en een vertrekscherm ontbreken.
De tijdelijke halte van De Lijn ligt langs het busstation aan de Sint-Hubrechtsstraat. Tot twee jaar terug stopten de bussen onder de stationsbrug. Maar door een beslissing van het stadsbestuur werd dit onmogelijk gemaakt. Doordat er op de (zuidelijke) aanrijroute via de Jules Lagaelaan nu paaltjes staan, zijn de (streek)bussen verplicht via de Gasstraat te rijden, waar vroeger dus de stadsbussen stopten. De Lijn was niet tevreden met de maatregel van mobiliteitsschepen Griet Coppé, maar legde zich er bij neer.
Verantwoordelijkheid ligt bij stadsbestuur
Het stadsbestuur is echter niet van plan snel werk te maken van een betere halte-accommodatie. Volgens burgemeester Kris Declercq (CD&V) “hangt de stad in grote mate af van De Lijn”. De Lijn zelf legt de verantwoordelijkheid bij het stadsbestuur: “De Lijn staat in voor de haltepaal en dienstregeling; de stad voorziet in de overige infrastructuur”.
Oplossing
Nochtans is de oplossing simpel: de paaltjes aan de Jules Lagaelaan kunnen worden weggehaald zodat de streeklijnen opnieuw makkelijk richting het station kunnen, zonder te moeten wachten voor de stadsbussen die halt houden onder de stationsbrug. De halte onder de stationsbrug is ideaal, het is er droog, en er is voldoende plaats om een goed uitgeruste halte te creëren.